Muzea i ich nowoczesne oblicze.

Ci, którym muzea wciąż jeszcze kojarzą się z zakurzonymi gablotami, mało interesującymi eksponatami i nudnymi przewodnikami, chyba nie mieli okazji odwiedzić nowo powstałych muzeów. Przykłady można mnożyć. Należą do nich chociażby Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku czy Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach. W dodatku wciąż powstają nowe i coraz ciekawsze projekty muzealne.

Muzeum na miarę sukcesu

Kluczową kwestią pozostaje pytanie, w jaki sposób przyciągnąć do nich współczesnego odbiorcę? Wydaje się, że odpowiedzią na nie może być oryginalna i atrakcyjna pod względem wizualnym forma przekazu, a kluczem do sukcesu jest wykorzystanie ogromnego potencjału nowoczesnych technologii. Nieoceniona jest w tym przypadku wiedza, doświadczenie oraz kreatywność speców od marketingu. Bo muzeum i jego oferta to produkt marketingowy taki, jak każdy inny. Należy go więc umieć w odpowiedni sposób „sprzedać”, czyli przede wszystkim wzbudzić zainteresowanie, przyciągnąć użytkowników i dostarczyć im tego, czego naprawdę potrzebują i oczekują.

Kto dzisiaj odwiedziłby muzeum rodem z minionej epoki? Raczej niewiele osób. Dlatego właśnie nowopowstające muzea stawiają na ciekawy projekt architektoniczny, ciekawe i nowatorskie sposoby ekspozycji oraz nowoczesne, interaktywne narzędzia, będące efektem działań specjalistów od animacji i designu. Przyciągnięcie odbiorców do muzeum to jedno. Pozostaje bowiem jeszcze zainteresowanie ich ekspozycją. Współczesny odbiorca oczekuje treści angażujących jego zmysły. Chce być użytkownikiem aktywnym, poszukującym, odkrywającym.

Ekspozycja muzealna odpowiadająca na potrzeby użytkowników

Stworzenie atrakcyjnej ekspozycji tak aby zawartość merytoryczna została podana użytkownikowi w ciekawy sposób to ogromne wyzwanie. Tutaj sami muzealnicy z pewnością nie dadzą sobie rady. Niezbędne okazuje się wsparcie znawców najnowocześniejszych rozwiązań audiowizualnych. W procesie kreowania ekspozycji muzealnej niezwykle ważna role ogrywają więc scenarzyści, kreatywni designerzy – graficy, animatorzy oraz programiści. Pojawiają się nawet specjalne agencje zajmujące się projektami muzealnymi. Zatrudniają one całe zespoły specjalistów.

Doskonałym przykładem tego, z jak ogromnym przedsięwzięciem mają do czynienia jest ekspozycja Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach, znajdująca się na 770 m² powierzchni wystawienniczej. Stworzenie samych treści audiowizualnych dla tego muzeum zajęło 10 miesięcy. W efekcie odwiedzający muzeum mają do dyspozycji 20 aplikacji interaktywnych, 8 prezentacji multimedialnych, 6 etiud filmowych opowiadających chronologicznie dzieje powstań śląskich, jeden film fabularny, a także 6 tablic merytorycznych na ok. 30 metrach kwadratowych wielkoformatowych wydruków. Powstała nawet specjalna część wystawy, adresowana do dzieci, która obejmuje 17 plansz rysunkowych. Skala przedsięwzięcia mówi sama za siebie. Jest to z pewnością odpowiedź na potrzeby współczesnego, niezwykle wymagającego odbiorcy.